Enigma e pamundur! Roli i faktorit etnik për zgjidhje të konflikteve ballkanike

Enigma e pamundur. Roli i faktorit etnik në propozimet e fundit për zgjidhje të konflikteve ballkanike

Aseti politik i Ballkanit bëhet periodikisht objekt i vëmendjes së mediave ndërkombëtare dhe i propozimeve për t’i dhënë fund çështjeve të pazgjidhura që i karakterizojnë. Elementi që nganjëherë i bën të përbashkëta konsiston në zgjedhjen e kriterit etnik për të ripërcaktuar kufijtë. Rastet e Bosnjës dhe Kosovës.

Shkëmbimi i territoreve dhe retifikimit të kufijve: rruga për pajtimin?

2018 shënoi një faze optimizmi të moderuar për Ballkanin. Në zgjidhjen e konfliktit të vështirë midis Greqisë dhe Maqedonisë së Veriut, e vulosur me firmosjen e marrëveshjes së Prespës, ju shtua fillimi negociatave midis Serbisë dhe Kosovës për normalizimin e marrëdhënieve midis Beogradit dhe republikës së vogël të vetëshpallur të pavarur në 2008. Presidenti serb Aleksandar Vuçiç dhe homologu i tij kosovar Hashim Thaçi qenë idhtarët e traktativave, me mbështetjen e administratës amerikane të presidentit të atëhershëm Donald Trump; të dy njoftuan vullnetin për të arritur në një marrëveshje gjatë një paneli të mbajtur në Alpbach të Austrisë në gushtin e 2018.

Marrëveshja e mundshme mori formën e një shkëmbimi të territoreve mbi bazën e shpërndarjes etnike: Serbia do të mbante zonën e Kosovës veriore, në mënyrë të veçantë komunën e Mitrovicës së Veriut, ku popullsia serbe përbën shumicën, ndërsa Republikës së Kosovës do t’i cedohej territori i Luginës së Preshevës, një rajon i Serbisë jugore i banuar mbi të gjitha nga shqiptarë. Shkëmbimi i territoreve do të ishte pjesë e një marrëveshjeje më të përgjithshme në virtyt të së cilës Serbia dhe Kosova do të normalizonin marrëdhëniet bilaterale dhe Beogradi do të njihte pavarësinë e atij që e konsideron akoma sot si një territor që i përket atij.

Dialogu nuk rezultoi aq i thejshtë sa për t’u çuar përpara, në dritën e tensioneve periodike midis Beogradit dhe Prishtinës dhe kundërshtimi i kryeministrit të atëhershëm kosovar Ramush Haradinaj, por shpejt u shfaq në çdo rast sesi elementë të ndryshëm do të bënin kompleks konkluzionin e një marrëveshjeje: shpërndarja jouniforme e popullsisë serbe në territorin kosovar (një pjesë e rëndësishme e kësaj do të mbetej në fakt në territor nën kontrollin e Prishtinës), por edhe statusin e Liqenit të Gazivodës (dhe e centralit elektrik i pranishëm aty), si edhe të minierave të Trepçës.

Mbi të gjitha, u regjistrua ftohtësia me të cilën u prit në kryeqytetet europiane plani i retifikimit të kufijve, një qëndrim që pati të bëjë në veçanti me kancelaren e atëhershme gjermane Angela Merkel. Faktikisht, nga shumë palë u shpreh frika e një zgjidhjeje konsistente në një modifikim të kufijve, e mbështetur sidomos mbi një kriter etnik, pasi kjo do të nënkuptonte Kutinë e Pandorës dhe t’i hapte rrugën instancave të tjera të shumta analoge në rajon, me rrezikun që ta zhyste Ballkanin në një fazë të re paqëndrueshmërie.

Një ide e përsëritur: “non-paper” i 2021

Qysh atëhere, marrëdhëniet midis Serbisë dhe Kosovës në fakt janë ftohur, duke e larguar perspektivën e një marrëveshjeje: këtë e ka pasuar një seri faktesh, nga vendimi i Prishtinës në fundin e 2018 për t’u pajisur me një ushtri në kuptimin e vërtetë të fjalës deri në krizën e fundit të targave dhe me protestat e serbëve të Kosovës që kanë tivendikuar mundësinë e votimit për zgjedhjet e përgjithshme serbe të mbajtura më 3 prill. Në këtë kontekst, të karakterizuar edhe nga shqetësimet në rritje rreth situatës në Bosnje – Hercegovinë, është verifikuar në pranverën e 2021 një zhvillim i bujshëm: në muajin prill, një raport anonim ku hipotezohej një modifikim komplesiv të asetit të Ballkanit është përhapur jo vetëm nga mediat e disa vendeve të zonës, por ka përfunduar edhe për të qarkulluar në tavolinat e institucioneve europiane.

Raporti në fjalë propozonte të zgjidheshin çështjet ende të pazgjidhura në rajon nëpërmjet një serie modifikimesh të kufijve mbi bazën e përbërjes etnike të territoreve të ndryshme: për shembull, Kroacia dhe Serbia do të inkorporonin zonat e Bosnjes – Hercegovinës që përmbajnë popullsitë respektive, por duke lënë në fatin e tyre boshnjakët myslimanë, ndërsa Republika e Kosovës do të ndahej midis Shqipërisë dhe Serbisë përgjatë një vije të dizajnuar me një kriter analog me projektin e 2018. Risi të mëtejshme do të kishin të bënin me Maqedoninë e Veriut dhe në mënyrë të veçantë zonat e saj me shumicë shqiptare, për të cilën raporti tregonte edhe në këtë rast kalimin nën sovranitetin e Tiranës. “Non-paper”, origjina e të cilit nga disa që të çonte tek kryeministri slloven Janez Jansha, ka gjeneruar shqetësim në institucionet europiane dhe ka ngjallur bezdi në Ballkan, ku propozimi është konsideruar në thelb si e rrezikshme për stabilitetin e zonës.

Bosnje – Hercegovina, një ngrehinë e brishtë

Situata në Bosnje – Hercegovinë ka tërhequr vëmendjen e mediave dhe vëzhguesve ndërkombëtarë në dritën e qasjes së Milorad Dodikut, përfaqësues serb në presidencën tripalëshe të Bosnjes dhe ish president i Republikës Srpska, i cili është akuzuar nga shumë palë se po nxit tensionet shkëputëse që karakterizojnë vendin. Në mënyrë të veçantë ka ngjallur preokupim vendimi i parlamentit të Republikës Srpska të dhjetorit 2021, në virtyt të së cilës mund të kalojnë në Banja Luka një seri prerogativash dhe funksionesh në momentin e kompensimit të shtetit qendror, sidomos në fushën e mbrojtjes, tatimeve dhe drejtësisë. Një lëvizje e tillë është konsideruar me preokupim sidomos nga ana e vendeve perëndimore, të cilat e kanë quajtur si një hap prapa të prirur për të dobësuar qënien e Bosnje – Hercegovinës. Megjithatë, Dodiku mund të gëzojë mbështetjen e Federatës Ruse, në kontekstin e dinamikave që aktualisht karakterizojnë zonën ndërkombëtare. Edhe në dritën e kronikave të muajve të fundit, Bosnje – Hercegovina konsiderohet si një zonë ku rreziku i një ndarjeje të shtetit sipas linjave të fragmentimit etnik rezulton se është jashtëzakonisht i bazuar.

Një horizont i paqartë

Çështje të pazgjidhura, ngrehina shtetërore të brishta dhe një rrugë jashtëzakonisht e vështirë drejt objektivit të integrimit europian: në një kuadër ku perspektivat e rajonit ballkanik mbesin të paqarta, ideja e retifikimit të kufijve mbi baza etnike nganjëherë vendoset mbi tavolinë si nga ana e politikanë nacionalistë të dëshirueshëm që të tejkalojnë një statuskuo e konsideruar si e padrejtë dhe e shkaktuar nga vullneti i aktorëve të huaj, si në aspektin e projekteve që propozojnë të zgjidhin në këtë mënyrë problemet e vështira të zonës, duke i hapur rrugën drejt një faze stabiliteti më të madh. Vështirësi teknike, shpërndarje johomogjene të popullsive dhe, sidomos, rreziku që tejkalimi i kufijve që rezultojnë nga shpërbërja e Jugosllavisë i hap rrugën një serie rivendikimesh të mëtejshme, por që do të çonin në një skenar shumë të ndryshëm. Nëse mundësia e ndjekjes të një kompaktësie më të madhe etnike e entiteteve politike ekzistuese përfaqëson në dukje një rrugë komode dhe lehtësuese për t’i tejkaluar problematikat aktuale, por elementët e sipërcituar përbëjnë të panjohura për t’u mbajtur në konsideratë.

(nga Geopolitica)

Përgatiti

ARMIN TIRANA

About Redaksia

Check Also

Të shtëna me armë në një shkollë në Suedi, 10 të vdekur dhe 15 të plagosur

Një ngjarje e rëndë tronditi Suedinë pasditen e kësaj të marte, 4 shkurt 2025. 10 …

Leave a Reply